Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Vår service

  • Hvordan hjelper Flyforsinkelser.no deg med å få kompensasjon?

    Når du anmelder din sak til oss, starter vi med å kontakte flyselskapet med kravet. Hvis de ikke svarer eller avviser kraver urettmessig, vil vi deretter kontakte Transportklagenemnda eller gå videre til retten hvis det blir nødvendig. Vår standhaftighet er en av årsakene til, at vi vinner mer enn 99% av våre rettsaker.

  • Hva koster det?

    Flyforsinkelser.no jobber etter prinsippet 'no cure - no pay'. Det vil si at vi først tar betaling for vår service, når vi vinner din sak. Ellers er det gratis.

    Når vi vinner, tar vi 30% inkl. moms av beløpet som er innhentet. Det vil si at: Får du kr. 1.000, vil kr. 300 bli trukket fra i saksomkostninger.

    Det dekker hele vår service - også rettsaker, hvis det blir nødvendig.

  • Kan jeg selv søke kompensasjon

    Ja, alle kan henvende seg direkte til flyselskapet og kreve erstatning for forsinkelser. Men ofte avviser flyselskapene disse krav med unnskyldningen om at forsinkelsen var forårsaket av 'ekstraordinære omstendigheter', og det kan være vanskelig å motbevise. Du bør derfor være klar til at forfølge saken ytterligere i retten og dermed betale advokatsalær og andre omkostninger. Hvis du vinner saken, betaler motparten disse utgifter. Du kan lese mer om dine rettigheter i EU's forordning 261/2004.

  • Hvorfor skal jeg bruke Flyforsinkelser.no

    Ved å bruke Flyforsinkelser.no kan du konsentrere deg om andre ting, mens vi tar oss av flyselskapet. Flyselskapene forsøker ofte å gjøre det så vanskelig som mulig for passasjerene å kreve kompensasjon. Vår mange års erfaring og samarbeid med noen av de beste advokaterer er noen av grunnene til at vi vinner mer enn 99% av våre rettsaker.

  • Hvordan planter jeg et tre?

    Når du oppretter en sak med oss, får du automatisk mulighet til å plante et tre på vår bekostning. Du støtter derfor samarbeidet vårt med Global Climate Institute på treplanting i sårbare områder. Du vil da motta en e-post fra oss når vi aksepterer saken din. I denne e-posten vil det være en kode (tre ID-nummer) og en lenke til en side der du kan løse inn koden og dermed plante et tre. Du kan velge mellom tre forskjellige prosjekter når du skal plante treet ditt - du kan lese mer om hvert prosjekt på siden. Når du har innløst koden din og plantet treet ditt vil du motta et sertifikat som du kan skrive ut og/eller dele på sosiale medier. Det koster deg ingenting å plante treet, og det er helt frivillig om du vil benytte deg av muligheten. Du kan lese mer om vårt planteprosjekt HER.

Innsendelse av ditt krav

  • Hvordan søker jeg?

    For å starte din sak mot flyselskapet, skal du utfylle vårt anmeldesskjema. Ut fra opplysninger om din flyvning beregner formularen hvor mye du har rett til i kompensasjon. Hvis det ser ut som du har rett til kompensasjon blir du bedt som å utfylle dine kontaktopplysninger og innsende din anmeldelse. Deretter vil vi gjennomgå din ansøkning og informere deg om vi kan ta saken eller ikke.

  • Hvilke dokumenter skal dere bruke for å starte min sak?

    Når vi godkjenner din sak, ber vi deg om å laste opp noen dokumenter som er nødvendige for å behandle ditt krav. Vi ber om:
    En reiseplan fra deg og dine medreisende med: navn på passasjer(er), avganstid, flynummer og reservasjonsnummer. Boarding card eller billett kan også brukes.
    En avtale underskrevet av deg og dine medpassasjerer, som tillater oss å håndtere saken din mot flyselskapet.
    Færre flyselskaper krever stadig kopi av bilde-ID. Det ber vi deg om å laste opp, hvis ditt flyselskap er blant disse.
    For å kunne åpne dine dokumententer, ber vi deg sende dem som pdf-, jgp- eller word-filer.

  • Hva hvis jeg ikke finner min reiseplan, flybilett eller boarding pass?

    Reiseplan og flybillett
    Reiseplanen / flybilletten er ofte sendt på e-post til adressen du har oppgitt under bestilling. Du bør være i stand til å finne den i inboksen din, med mindre du har slettet den. Prøv å søk etter flyselskapets navn i innboksen din eller i søppelpost mappen. Hvis du fremdeles ikke kan finne reiseplanen kan du logge inn på flyselskapets nettside og last den ned igjen, eller kan du kontakte kundeservice og spør etter den.

    Boarding pass
    Noen flyselskap og domstoler krever boarding pass for å kunne gjennomføre kravet ditt. Hvis du har mistet boarding passet og ikke lenger er i stand til å laste det ned fra flyselskapets nettside, kan du kontakte flyselskapet for å spørre etter 'Boarding Certificate'. Et Boarding Certificate er som et boarding pass og kan bli brukt for å få kravet ditt.

  • Hvordan laster jeg opp dokumenter som kreves for å starte en sak?

    For å starte en sak trenger vi alltid din reiseplan eller flybillett. Som oftest mottar du dette via e-post fra flyselskapet, reiseselskapet eller annen leverandør. I noen tilfeller kan du ha mottatt dette som brev. Det inkluderer navn på passasjer(er), flynummer, bestillingsreferanse og reise tidspunkt. Har du dine reisedokumenter på e-post, kan du enten lagre dette på datamaskinen for så å laste opp dette og sende oss. Eller du kan videresende direkte fra din e-post til våres kontakt@flyforsinkelser.no . (Husk å ta med ditt saksnummer) Har du dine reisedokumenter i papir format, kan du skanne, lagre, og laste opp på linken du har mottatt. Du kan også sende dette til oss på e-post. Har du smart telefon, kan du ta bilde av din billett eller reiseplan og laste den opp, eller sende. I visse tilfeller krever flyselskapet gyldig bilde ID. Gjelder dette deg, vil du bli bedt om å gjøre det. Vi minner om at kopi av bankkort ikke bør sendes.

    Beregn din kompensasjon

  • Hvordan underskriver jeg avtalen min elektronisk?

    For å kunne håndtere saken din trenger vi en underskrevet avtale fra deg. For å gjøre det så lett og enkelt som mulig for deg å signere avtale, kan du signere dokumentet på datamaskin, nettbrett eller smarttelefon. Hvis du bruker en datamaskin, kan du bruke musen som en "penn" for å skrive signaturen din, og hvis du bruker et nettbrett eller en smarttelefon, kan du bruke fingeren. Hvis datamaskinen har en berøringsskjerm, kan du også bruke fingeren til å signere. Hvis du opplever at systemet vårt ikke godkjenner signaturen din, kan du alltid slette signaturen og opprette en ny ved å klikke på "Slett" nederst i høyre hjørne av signaturfeltet. Du kan gjenta signaturen din så mange ganger du ønsker. Når du er fornøyd med signaturen din klikker du på "Godkjenn" nederst til venstre for å sende den.

  • Kan jeg søke for mer enn en person?

    Ja, du kan legge til det antall personer du ønsker i din sak under anmeldelsesskjemaet. Bemerk vennligst at vi på et senere tidspunkt vil vi be om en avtale underskrevet av alle personer, som deltar i kravet.

  • Hvor langt tilbake i tid kan jeg søke erstatning?

    I Norge er foreldelsesfristen for disse krav satt til 3 år etter forsinkelsen. Men vær oppmerksom på at foreldelsesfristen kan være kortere i det land du fløy fra. Derfor anbefaler vi at du anmelder saken din så fort som mulig etter forsinkelsen.

  • Kan jeg få erstatning for andre omkostninger forårsaket av forsinkelsen?

    Ja, avhengig av lengden på forsinkelsen din, skal flyselskapet tilby forfriskninger, overnatting, transport og mulighet for to telefonsamtaler eller e-poster i ventetiden. Hvis du har hatt ekstra omkostninger i den forbindelse eller måtte kjøpe ny flybillett, kan vi hjelpe deg med å få refundert disse. Last vennligst opp dine kvitteringer når du laster opp dine reisedokumenter.

  • Kan jeg kreve erstatning for en flyvning betalt av min arbeidsgiver?

    Kompensasjonen følger passasjeren og ikke den som har betalt biletten. Hvis du er forsinket under en forretningsreise, er det du som passasjer som kan kreve kompensasjon. Dette er med mindre annet er oppgitt i virksomhetens firma- eller reisepolitikk.

  • Flyselskapet nekter å betale kompensasjon. Kan jeg fremdeles sende inn et krav på Flyforsinkelser.no?

    Ja, det er ikke uvanlig at passasjerer blir avvist på feil grunnlag når de krever kompensasjon direkte fra flyselskapet. Vi vet ved hvilke omstendigheter, som berettiger kompensasjon og vi tar de nødvendige rettslige tiltak for å få flyselskapet til å betale. Hvis du har mottatt et svar fra flyselskapet, kan du sende det til oss når du anmelder saken.

Prosessen

  • Hvor lang tid tar det?

    Når du anmelder din sak til Flyforsinkelser.no, kan det ta alt fra et par uker til noen år, før du mottar din kompensasjon. Den lange ventetid skyldes noen flyselskapers lange svartider eller mangelde svar. Hvis ikke flyselskapet vil betale, kan det bli nødvendig med en vurdering av forsinkelsen fra en av de europeiske transportmyndigheter, som har en gjennomsnittlig svartid på 6-12 måneder. Dersom saken skal i retten, skal du også regne med 6-8 måneder behandlingstid.

  • Hvordan får jeg kompensasjonen når saken er vunnet?

    Når vi mottat kompensasjonen fra flyselskapet, sender vi deg en mail hvor vi ber om dine kontoopplysninger (IBAN/SWIFT). Mailen vil bli sendt fra økonomiavdelingen, som bruker følgende mailadresse: post@e-conomic.com. Vennligst bemerk at dette er en annen email, enn den du har mottatt oppdateringer fra gjennom saksbehandlingen. Husk derfor å sjekke ditt spamfilter. We will transfer your compensation from our bank in Denmark as soon as we have received your bank information. The transfer can take 5-10 work days. Your bank information cannot be abused by us or anyone else. IBAN/SWIFT can only be used for transfers to an account, not from an account. You can therefore safely share this information with us. In rare cases, the airline may pay out the compensation directly to you instead of us. In such cases, we will ask you to transfer our fee (30% inklusive VAT) to us, as agreed in our contract.

  • Flyselskapet har kontaktet meg direkte. Hva skal jeg gjøre?

    En gang i mellom kontakter flyselskapene våre klienter direkte. Som din juridiske partner håndterer vi al korrespondanse med flyselskapet. Vi ber deg derfor være vennlig å sende flyselskapets svar til våre saksbehandlere, slik at vi kan gå videre med saken.

  • Kan to virksomheter håndtere min sak samtidig?

    Du kan kun få én kompensasjon per forsinkelse. Hvis flere virksomheter hjelper deg samtidig, kan du ende med å skulle betale saksomkostninger til alle virksomheter når din sak er vunnet. Derfor er det viktig at du kun bruker én av virksomhetene om gangen.

Dine rettigheter

  • Hvilke land er dekket?

    Alle 27 EU landene og flere andre land med tilknytning til EU er dekket. Dette betyr at du kan kreve kompensasjon for forsinkede, kansellerte eller overbookete fly til eller fra en av disse landene. Se full liste over land som er dekket av EU ordningen 261/2004 her:

    Østerike, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Danmark, Estonia, Finland, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Island, Irland, Italia, Latvia, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederland, Norge, Polen, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Spania, Sverige, Sveits, Storbritannia*. *Storbritannia er også dekket, men har sine egne regler som avviker noe fra EU-reglene. Flyforsinkelser velger automatisk de reglene som gir størst mulig kompensasjon.

  • Hvor lenge må mitt fly være forsinket før jeg har rett til kompensasjon?

    For å kunne få kompensasjon, skal ditt fly ankomme mer enn 3 timer senere enn det planlagte ankomsttidspunkt. Ved kansellerte fly avhenger det også av når flyselskapet informerte deg om endringen, men du skal minst være 2 timer forsinket ved ankomst. Du kan prøve vår beregner for å se om din forsinkelse gir deg rett til kompensasjon.

  • Hvor mye kan jeg få i kompensasjon?

    Kompensasjonsbeløpene strekker seg til mellom 125-600 euro per passasjer. Hvor mye du har rett til, avhenger av distansen, forsinkelsens omfang og om du reiser til eller fra et land utenfor EU. Når du har inntastet dine flyopplysninger i vår anmeldelsesformular, vil du kunne se hvor mye du kan være berettiget.

  • Kan jeg få kompensasjon hvis jeg ble omdirigert til et tidligere fly enn planlagt?

    Ja, du har krav på kompensasjon, hvis du ble varslet om ditt kansellerte fly mindre enn 14 dager før avreise, og du ble ombooket til et fly med avgang mer enn to timer tidligere enn opprinnelig planlagt. Hvis du ble varslet om ditt kansellerte fly mindre enn en uke før planlagt avreise, har du rett til kompensasjon dersom du ble ombooket til et fly med avgang mer enn en time tidligere enn opprinnelig planlagt.

  • Kan jeg kreve kompensasjon selv om flyselskapet betalte mitt hotel eller andre omkostninger under forsinkelsen?

    Ja. I henhold til EU forordningen kan du stadig ha rett til en økonomisk kompensasjon selv om du er blitt kompensert for kost og logi.

  • Kan jeg få kompensasjon for pakkereiser eller charterfly?

    Ja, EU-forordning 261/2004 gjelder også pakkereiser og charterfly. Hvis du opplever en flyforsinkelse eller kansellering på en pakkereise, kan du kreve kompensasjon direkte via flyselskapet eller gjennom reisebyrået du bestilte pakketuren fra. Flyforsinkelser.no samarbeider med en rekke reisebyråer for å sikre kompensasjon for flypassasjerer som påvirkes av flyforsinkelser og kanselleringer av pakkereiser. Vi hjelper deg også gjerne med å få din rettmessige erstatning.

    Hva er forskjellen mellom pakkereiser og charterfly?

    En pakkereise er definert som en ferie som inkluderer minst to tjenester/aktiviteter, for eksempel transport, overnatting, måltider, guider osv. i en all-inclusivepris. Videre må lengden på ferien være lenger enn 24 timer, eller inkludere minst en overnatting. Et charterfly er når flyet ditt har blitt arrangert, eller chartret, for et bestemt formål.

  • Jeg mistet mitt forbindelsesfly. Kan jeg få kompensasjon?

    Muligvis. Hvis de to fly kjøpes som en del av samme reise, med samme reservasjonsnummer, kan denne type forsinkelse også gi deg rett til kompensasjon. Prøv vår beregner og se om det er mulig.

  • Kan dere også hjelpe med mistet bagasje?

    Dessverre er bagasje ikke en del av EU-forordningen, som vi følger i vårt arbeid. Vi anbefaler at du kontakter ditt forsikringsselskap i stedet for.

  • Kan barn også få kompensasjon?

    Ja, EU-reguleringene gjelder likt både for barn og voksne. Dette betyr at barn har rett til samme kompensasjon beløp som voksne, gitt at du har betalt sete for barnet. De som skulle ha reist gratis kan ikke få kompensasjon. Hvis flyselskapet har belastet et administrativt beløp for den gratise reisen kan du få kompensasjon, alt etter størrelsen på beløpet.

  • Hva gjør jeg hvis flyselskapet jeg reiser med går konkurs?

    Flyforsinkelser.no kan dessverre ikke hjelpe angående kompensasjon når flyselskaper går konkurs. Dette angår både nye saker etter konkursbegjæringen og eksisterende saker som ble opprettet før konkursbegjæringen. Her er en oversikt over hva du kan gjøre hvis flyselskapet du reiser med går konkurs:

    1. Hvis du har kjøpt en pakkereise, men flyselskapet går konkurs før avreisedatoen, har du rett på å få et alternativt flyselskap til samme destinasjon. Hvis dette ikke skjer, har du rett på å få tilbakebetalt beløpet for hele pakkereisen. Hvis du ankommer for sent på grunn av konkurs, du kan ha rett på avslag på prisen. Alle henvendelser må bli sendt direkte til selskapet du bestilte gjennom.

    2. Hvis du har kjøpt flybilletter, men flyselskapet går konkurs før avreise
    Hvis billettene dine er kjøp med et internasjonalt kredittkort (Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club), kan kanskje banken søke kompensasjon på dine vegne. Alle henvendelser må gjøres direkte til banken din.

    3. Hvis du har kjøpt en pakkereise, men flyselskapet går konkurs mens du er på tur
    Da har flyselskapet en plikt til å få deg hjem med et alternativt selskap. Hvis konkursen resulterer i ekstra netter, må kostnader dekkes av selskapet. Hvis konkursen resulterer i en tidligere avgang enn planlagt har du rett på avslag i prisen. Alle henvendelser må gjøres direkte til selskapet du har brukt.

    4. Hvis du har kjøpt flybilletter, men flyselskapet går konkurs mens du er på tur
    Hvis billettene er kjøpt med et internasjonalt kredittkort (Visa, Mastercard, American Express eller Diners Club) vil kanskje banken søke om kompensasjon til deg. Alle henvendelser må gjøres direkte til banken din.

    Hvis du har privat reiseforsikring, er det en god ide å kontakte forsikringsselskapet for assistanse.

Svartid

Denne hjemmesiden bruker informasjonskapsler
For å tilpasse og forbedre opplevelsen din av vår hjemmeside, våre tjenester og våre annonser, bruker vi informasjonskapsler. Informasjonskapsler lagres i opptil 12 måneder etter besøket og kan slettes i nettleseren din.
Nødvendige cookies
Disse cookies brukes til å identifisere deg som en unik bruker når du legger inn data på nettstedet. De kan ikke avvelges og lagres for maks. 1 time. Cookies kommer fra: flyforsinkelser.no.
Ytelse og funksjonalitetscookies
For å huske brukerinnstillinger, spore og forbedre ytelsen av vår hjemmeside, og for å beskytte dataene dine mot uautorisert tilgang, bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Statistikkcookies
For å måle nettsideytelsen i antall besøk, interaksjoner og varighet av besøk på hjemmesiden etc., bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com.
Markedsføringscookies
For å tilby relevant annonsering bruker vi cookies for å koordinere våre annonser på tvers av enheter, nettsider og nettlesere. Disse kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.