Spørsmål og svar

Spørsmål og svar

Vår service

  • Hvordan hjelper Flyforsinkelser.no deg med å få kompensasjon?

    Når du anmelder din sak til oss, starter vi med å kontakte flyselskapet med kravet. Hvis de ikke svarer eller avviser kraver urettmessig, vil vi deretter kontakte Transportklagenemnda eller gå videre til retten hvis det blir nødvendig. Vår standhaftighet er en av årsakene til, at vi vinner mer enn 97% av våre saker.

  • Hva koster det?

    Flyforsinkelser.no jobber etter prinsippet "no cure - no pay". Det vil si at vi først tar betaling for vår service, når vi vinner din sak. Ellers er det gratis. Når vi vinner, tar vi 25% + moms av kompensasjonsbeløpet. Det dekker hele vår service - også rettsaker, hvis det blir nødvendig. Utover dette hjelper vi gratis med å få refundert de ekstrautgifter du har hatt under din forsinkelse.

  • Kan jeg selv søke kompensasjon

    Ja, alle kan henvende seg direkte til flyselskapet og kreve erstatning for forsinkelser. Men ofte avviser flyselskapene disse krav med unnskyldningen om at forsinkelsen var forårsaket av "ekstraordinære omstendigheter", og det kan være vanskelig å motbevise. Du bør derfor være klar til at forfølge saken ytterligere i retten og dermed betale advokatsalær og andre omkostninger. Hvis du vinner saken, betaler motparten disse utgifter.

  • Hvorfor skal jeg bruke Flyforsinkelser.no

    Ved å bruke Flyforsinkelser.no kan du konsentrere deg om andre ting, mens vi tar oss av flyselskapet. Flyselskapene forsøker ofte å gjøre det så vanskelig som mulig for passasjerene å kreve kompensasjon. Vår mange års erfaring og samarbeid med noen av de beste advokaterer er noen av grunnene til at vi vinner mer enn 97% av våre saker.

Innsendelse av ditt krav

  • Hvordan søker jeg?

    For å starte din sak mot flyselskapet, skal du utfylle vårt anmeldesskjema. Ut fra opplysninger om din flyvning beregner formularen hvor mye du har rett til i kompensasjon. Hvis det ser ut som du har rett til kompensasjon blir du bedt som å utfylle dine kontaktopplysninger og innsende din anmeldelse. Deretter vil vi gjennomgå din ansøkning og informere deg om vi kan ta saken eller ikke.

  • Hvilke dokumenter skal dere bruke for å starte min sak?

    Når vi godkjenner din sak, ber vi deg om å laste opp noen dokumenter som er nødvendige for å behandle ditt krav. Vi ber om:
    En reiseplan fra deg og dine medreisende med: navn på passasjer(er), avganstid, flynummer og reservasjonsnummer. Boarding card eller billett kan også brukes.
    En fullmakt underskrevet av deg og dine medpassasjerer, som tillater oss å håndtere saken din mot flyselskapet.
    Færre flyselskaper krever stadig kopi av bilde-ID. Det ber vi deg om å laste opp, hvis ditt flyselskap er blant disse.
    For å kunne åpne dine dokumententer, ber vi deg sende dem som pdf-, jgp- eller word-filer.

  • Kan jeg søke for mer enn en person?

    Ja, du kan legge til det antall personer du ønsker i din sak under anmeldelsesskjemaet. Bemerk vennligst at vi på et senere tidspunkt vil vi be om en fullmakt underskrevet av alle personer, som deltar i kravet.

  • Hvor langt tilbake i tid kan jeg søke erstatning?

    I Norge er foreldelsesfristen for disse krav satt til 3 år etter forsinkelsen. Men vær oppmerksom på at foreldelsesfristen kan være kortere i det land du fløy fra. Derfor anbefaler vi at du anmelder saken din så fort som mulig etter forsinkelsen.

  • Kan jeg få erstatning for andre omkostninger forårsaket av forsinkelsen?

    Ja, avhengig av lengden på forsinkelsen din, skal flyselskapet tilby forfriskninger, overnatting, transport og mulighet for to telefonsamtaler eller e-poster i ventetiden. Hvis du har hatt ekstra omkostninger i den forbindelse eller måtte kjøpe ny flybillett, kan vi hjelpe deg med å få refundert disse. Det gjør vi uten å ta ekstra betaling. Last vennligst opp dine kvitteringer når du laster opp dine reisedokumenter.

  • Kan jeg kreve erstatning for en flyvning betalt av min arbeidsgiver?

    Kompensasjonen følger passasjeren og ikke den som har betalt biletten. Hvis du er forsinket under en forretningsreise, er det du som passasjer som kan kreve kompensasjon. Dette er med mindre annet er oppgitt i virksomhetens firma- eller reisepolitikk.

  • Flyselskapet nekter å betale kompensasjon. Kan jeg fremdeles sende inn et krav på Flyforsinkelser.no?

    Ja, det er ikke uvanlig at passasjerer blir avvist på feil grunnlag når de krever kompensasjon direkte fra flyselskapet. Vi vet ved hvilke omstendigheter, som berettiger kompensasjon og vi tar de nødvendige rettslige tiltak for å få flyselskapet til å betale. Hvis du har mottatt et svar fra flyselskapet, kan du sende det til oss når du anmelder saken.

Prosessen

  • Hvor lang tid tar det?

    Når du anmelder din sak til Flyforsinkelser.no, kan det ta alt fra et par uker til noen år, før du mottar din kompensasjon. Den lange ventetid skyldes noen flyselskapers lange svartider eller mangelde svar. Hvis ikke flyselskapet vil betale, kan det bli nødvendig med en vurdering av forsinkelsen fra en av de europeiske transportmyndigheter, som har en gjennomsnittlig svartid på 6-12 måneder. Dersom saken skal i retten, skal du også regne med 6-8 måneder behandlingstid.

  • Hvordan får jeg kompensasjonen når saken er vunnet?

    Når vi mottat kompensasjonen fra flyselskapet, sender vi deg en mail hvor vi ber om dine kontoopplysninger. Mailen vil bli sendt fra økonomiavdelingen, som bruker følgende mailadresse: post@e-conomic.com. Vennligst bemerk at dette er en annen email, enn den du har mottatt oppdateringer fra gjennom saksbehandlingen. Husk derfor å sjekke ditt spamfilter.

  • Flyselskapet har kontaktet meg direkte. Hva skal jeg gjøre?

    En gang i mellom kontakter flyselskapene våre klienter direkte. Som din juridiske partner håndterer vi al korrespondanse med flyselskapet. Vi ber deg derfor være vennlig å sende flyselskapets svar til våre saksbehandlere, slik at vi kan gå videre med saken.

  • Kan to virksomheter håndtere min sak samtidig?

    Du kan kun få én kompensasjon per forsinkelse. Hvis flere virksomheter hjelper deg samtidig, kan du ende med å skulle betale saksomkostninger til alle virksomheter når din sak er vunnet. Derfor er det viktig at du kun bruker én av virksomhetene om gangen.

Dine rettigheter

  • Hvilke land er dekket?

    EU's passasjerrettigheter gjelder for flyvninger fra alle lande i EU og medlemsland av EU-forordningen 261/04. Dette omfatter Norge, Island, Sveits og det vestlige Balkan. Reglene gjælder også for flyvninger til EU og de nevnte land, så lenge flyselskapene har sin base i et av medlemslandene.

  • Hvor lenge må mitt fly være forsinket før jeg har rett til kompensasjon?

    For å kunne få kompensasjon, skal ditt fly ankomme mer enn 3 timer senere enn det planlagte ankomsttidspunkt. Ved kansellerte fly avhenger det også av når flyselskapet informerte deg om endringen, men du skal minst være 2 timer forsinket ved ankomst. Du kan prøve vår beregner for å se om din forsinkelse gir deg rett til kompensasjon.

  • Hvor mye kan jeg få i kompensasjon?

    Kompensasjonsbeløpene strekker seg til mellom 250-600 euro per passasjer. Hvor mye du har rett til, avhenger av distansen, forsinkelsens omfang og om du reiser til eller fra et land utenfor EU. Når du har inntastet dine flyopplysninger i vår anmeldelsesformular, vil du kunne se hvor mye du kan være berettiget.

  • Kan jeg kreve kompensasjon selv om flyselskapet betalte mitt hotel eller andre omkostninger under forsinkelsen?

    Ja. I henhold til EU forordningen kan du stadig ha rett til en økonomisk kompensasjon selv om du er blitt kompensert for kost og logi.

  • Jeg mistet mitt forbindelsesfly. Kan jeg få kompensasjon?

    Muligvis. Hvis de to fly kjøpes som en del av samme reise, med samme reservasjonsnummer, kan denne type forsinkelse også gi deg rett til kompensasjon. Prøv vår beregner og se om det er mulig.

  • Kan dere også hjelpe med mistet bagasje?

    Dessverre er bagasje ikke en del av EU-forordningen, som vi følger i vårt arbeid. Vi anbefaler at du kontakter ditt forsikringsselskap i stedet for.

Svartid

  • Når kan jeg forvente et svar fra dere?

    I noen perioder har vi det mer travelt enn andre, men vi strever alltid etter å besvare din henvendelse innenfor 2-4 arbeidsdager. Hvis du har behov for et svar før, så kan du alltid ringe til oss.

  • Når mottar dere svar fra flyselskapet?

    Det varierer fra flyselskap til flyselskap hvor raskt de svarer. Og noen flyselskaper svarer aldri. Hvis vi ikke har hørt fra flyselskapet innen 6 uker, tar vi andre rettslige tiltak for å kreve erstatning.

  • Min sak er hos Transportklagenemnda. Hvor lang tid tar det?

    Hvert land har sin egen transportmyndighet som håndterer saker med forsinket og kansellerte fly. Myndighetene håndterer sakene innen 6-12 måneder i gjennomsnitt. Så vi ber om din tålmodighet i ventetiden.

  • Saken min avventer en rettsak. Hvor lang tid tar det?

    Det tar vanligvis 6-8 måneder etter at saken er sendt til retten til det er et resultat. Vi oppdaterer deg så snart det er noe nytt, men ikke nøl med å kontakte oss hvis du vil ha en oppdatering i mellomtiden.

  • Andre passasjerer fra mitt fly har allerede mottatt kompensasjon. Når får jeg min kompensasjon?

    Flyselskapene håndterer hver sak individuelt. Og dessverre er det ikke uvanlig at de betaler kompensasjon til noen passasjerer, men ikke andre. Hvis du vil vite den eksakte statusen til saken din, vennligst kontakt våre saksbehandlere.

Denne hjemmesiden bruger cookies
For å tilpasse og forbedre din opplevelsen av vår hjemmeside, tjeneste og annonser bruker vi cookies. Cookies lagres i opptil 12 måneder etter besøket og kan slettes i nettleseren din.
Nødvendige cookies
Disse cookies brukes til å identifisere deg som en unik bruker når du legger inn data på nettstedet. De kan ikke avvelges og lagres for maks. 1 time. Cookies kommer fra: flyforsinkelser.no.
Ytelse og funksjonalitetscookies
For å huske brukerinnstillinger, spore og forbedre ytelsen av vår hjemmeside, og for å beskytte dataene dine mot uautorisert tilgang, bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Statistikkcookies
For å måle nettsideytelsen i antall besøk, interaksjoner og varighet av besøk på hjemmesiden etc., bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com.
Markedsføringscookies
For å tilby relevant annonsering bruker vi cookies for å koordinere våre annonser på tvers av enheter, nettsider og nettlesere. Disse kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.