Avlyst fly

Kompensasjon for avlyste flyreiser

KANSELLERT FLY
Oda, Jon og ders tre barn skulle hjem fra Thailand. Deres fly ble avlyst på grunn av problemer med brennstoffpumpen, og flyselskapet innkvarterte dem på et hotell intill dagen etter.
DE MOTTOK 18.900 KR. I KOMPENSASJON.

Hvis flyreisen din er kansellert, kan du ha rett til en kompensasjon på opptil 6200 kr. Hvorvidt du kan kreve erstatning eller ikke, avhenger av årsaken til avlysningen og hvor lenge på forhånd den avlyste flyvningen ble kunngjort av flyselskapet.


Hvilke flyreiser dekkes av EU-forskrift 261/04?

Alle flyreiser innenfor EU er naturlig nok dekket av EU-forordningen, men i tillegg er også flere andre land med tilknytning til Europa dekket. Dette betyr at du kan kreve erstatning for kansellerte flyreiser til eller fra Island, Norge, Sveits, Fransk Guyana, Martinique, Mayotte, Guadeloupe, Réunion, Saint-Martin, Madeira og Azorene samt Kanariøyene.

Mange internasjonale flyreiser er også dekket, men bare hvis de drar fra en EU-flyplass. Hvis reisen startet på en flyplass utenfor EU, men den endelige destinasjonen var en EU-flyplass, kan du ha rett til erstatning hvis flyselskapet har base i Europa. Forvirret? Ikke bekymre deg. Den enkleste måten å finne ut om du er kvalifisert for erstatning er å prøve vårt gratis kalkulator.


Når dekkes en kansellert flyreise?

Hvis avbestillingen av flyet ble varslet minst 14 dager før avreise, har du ikke krav på erstatning.

Imidlertid kan du være kvalifisert for kompensasjon hvis flyselskapet kunngjør den kansellerte flyreisen mindre enn 14 dager før avreise og du ankommer ditt endelige reisemål mer enn 4 timer senere enn forventet. Eller hvis flyselskapet rapporterer avbestillingen mindre enn 7 dager før avreise og du ankommer ditt endelige reisemål senere enn 2 timer etter forventet ankomsttid.

Vær oppmerksom på at du ikke har krav på kompensasjon for avlyste flyreiser når du ankommer ditt endelige reisemål mindre enn 2 timer senere enn den opprinnelige ankomsttiden. Den faktiske ankomsttiden blir referert til som det øyeblikket flyet har landet, dørene åpnes og passasjerene har fått lov til å forlate flyet.


Har du blitt ombooket for en ny avgang?

Når et flyselskap avbestiller et fly, må flyselskapet tilby deg valget mellom full refusjon for billetten eller ombookes for et nytt fly som avgang så snart som mulig. Hvis du har akseptert en reservasjon på nytt for en ny avgang, kan du fremdeles ha rett til erstatning hvis du er tilstrekkelig for sen. Vær imidlertid oppmerksom på at flyselskapet i noen tilfeller kan halvere kompensasjonen din.

I tilfelle flyet ditt blir omdirigert og du kommer innen følgende tidsrammer, kan flyselskapet redusere kompensasjonen din med 50%:


  • Mindre enn 2 timer etter forventet ankomsttid på en kort flytur på opptil 1500 km
  • Mindre enn 3 timer etter forventet ankomsttid på en flytur på 1.500 - 3.500 km eller innenfor EU
  • Mindre enn 4 timer etter forventet ankomsttid på en flytur på mer enn 3.500 km utenfor EU

I tillegg til finansiell kompensasjon, kan du også ha krav på assistanse ved en forsinkelse. Dette inkluderer måltider og forfriskninger, to telefonsamtaler eller e-post, og overnatting og transport til hotellet hvis dette blir nødvendig. Vi hjelper deg gjerne med å få kompensasjon for ekstrautgiftene dine. Vi gjør dette helt gratis.


Ble flyet ditt kansellert på grunn av ekstraordinære omstendigheter?

Ekstraordinære omstendighetera er ikke omfattet av EU-forordningen. Dette betyr at flyselskapet kan unngå ansvar dersom forsinkelsen skyldes forhold utenfor flyselskapets kontroll. Uvanlige omstendigheter kan omfatte:


  • Naturkatastrofer
  • Uvanlige værforhold
  • Politisk ustabilitet
  • Akutt sykdom blant passasjerer
  • Streik blant flyplass ansatte

Det er viktig å merke seg at i noen tilfeller avviser flyselskaper erstatningskrav på grunn av ‘ekstraordinære omstendigheter’, selv om den reelle årsaken til den kansellerte flyreisen ikke er ekstraordinær. Er du i tvil om flyreisen din ble kansellert på grunn av en ekstraordinær omstendighet? Når du legger inn ditt krav hos oss, vi vil undersøke årsaken til din avlyste flytur. I løpet av 2-4 virkedager vil du vite om vi kan hjelpe deg med kravet ditt og hvor mye du har krav på i erstatning.


Hvor mye kan jeg få i erstatning?

Kompensasjonssatsene er faste og varierer mellom € 250 - € 600 per passasjer. Beløpet bestemmes av lengden på flyreisen og lengden på forsinkelsen. Du kan lese mer om kompensasjonssatsene i vår seksjon om kompensasjon.

Hvis du er usikker på hvor mye du har krav på, kan du enkelt sjekke kompensasjonen din med vår gratis kalkulator.


Beregn din kompensasjon
Denne hjemmesiden bruker informasjonskapsler
For å tilpasse og forbedre opplevelsen din av vår hjemmeside, våre tjenester og våre annonser, bruker vi informasjonskapsler. Informasjonskapsler lagres i opptil 12 måneder etter besøket og kan slettes i nettleseren din.
Nødvendige cookies
Disse cookies brukes til å identifisere deg som en unik bruker når du legger inn data på nettstedet. De kan ikke avvelges og lagres for maks. 1 time. Cookies kommer fra: flyforsinkelser.no.
Ytelse og funksjonalitetscookies
For å huske brukerinnstillinger, spore og forbedre ytelsen av vår hjemmeside, og for å beskytte dataene dine mot uautorisert tilgang, bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Statistikkcookies
For å måle nettsideytelsen i antall besøk, interaksjoner og varighet av besøk på hjemmesiden etc., bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com.
Markedsføringscookies
For å tilby relevant annonsering bruker vi cookies for å koordinere våre annonser på tvers av enheter, nettsider og nettlesere. Disse kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.