Vi hjelper deg med å få pengene tilbake
Mange tusen passasjerer er påvirket av Coronaviruset som har medført at flere flyselskaper har kansellert deres avganger til høyrisikoområder. Er du en av dem som har fått avlyst reiseplanene på grunn av Coronaviruset, og er du i tvil om hva din rettigheter er? Da bør du lese mer her, hvor vi forklarer hvordan vi kan hjelpe deg med å få refundert dine utgifter.
Hvis flyselskapet kansellerer ditt fly
I Flyforsinkelser.no innhenter vi normalt kun erstatning for ekstrautgifter i henhold til EU-forordning 261/2004, og når dette er i forbindelse med krav om erstatning for forsinket ankomst. Men som noe nytt har vi nå valgt å utvide våre tjenester for å hjelpe de mange passasjerer som har fått sitt fly kansellert på grunn av Coronaviruset.
Det betyr at vi tilbyr assistanse til deg som har krav på å få pengene tilbake for din flybillett eller andre ekstrautgifter.
Det kan være komplisert å få den rettmessige refusjonen, f.eks fordi det kan være usikkerhet om det er flyselskapet eller reisebyrået som skal betale, eller fordi de urettmessige avviser tilbakebetaling. Det klarer vi, og vi sender gjerne saken til retten hvis det er nødvendig, uten ytterligere omkostninger for deg.
Her er de generelle reglene:
Hvis du er hjemme når flyet blir kansellert
Er du enda hjemme når flyselskapet kansellerer ditt fly og hvis kanselleringen skjer mindre enn 14 dager før din avreise, så har du krav på å få valget mellom å bli ombooket til en ny avgang eller å få pengene tilbake for din billett. I mange tilfeller vil flyselskapet, på grunn av de mange flykanselleringene på tvers av alle flyselskaper, ikke ha mulighet til å ombooke deg. Det betyr at du vil ha krav på å få pengene tilbake for din billett, men du vil ikke kunne kreve ytterligere kompensasjon for kanselleringen.
Hvis kanselleringen skjer mindre enn 14 dager før din avreise, og flyselskapet ditt ikke tilbyr deg en ombooking, til tross for at det er andre flyavganger, kan du dessuten ha rett til kompensasjon.
Ditt flyselskap er ikke ansvarlig for tapte utgifter for forhåndsbestilt overnatting og billeie. Her kan du i stedet ta kontakt med din reiseforsikring.
Hvis du er i utlandet når flyet blir kansellert
Er du strandet i utlandet fordi ditt returfly har blitt kansellert, skal flyselskapet bringe deg hjem raskest mulig. Hvis ikke flyselskapet kan tilby deg ombooking til en ny avgang, har du rett til selv å finne en alternativ løsning på din hjemtransport. Flyselskapet skal erstatte din flybillett og betale den eventuelle prisdifferansen som måtte være mellom din originale billett og din alternative hjemtransport. Hvis du har hatt ekstrautgifter til f.eks hotellopphold/overnatting, mat og drikke og transport til ditt overnattingssted, har du også krav på å få refundert disse.
Hvis du selv kansellerer din reise
Kansellerer du selv din reise fordi du er nervøs for spredning av Coronavirus, har du som utgangspunkt ikke krav på å få pengene tilbake for din reise. Flyselskapet er heller ikke ansvarlig for dine tapte utgifter til f.eks hotell eller billeie. Dette gjelder også selv om du har kansellert ditt fly fordi utenriksdepartementet fraråder reiser til destinasjonen. Derfor kan dessverre ikke Flyforsinkelser.no hjelpe til i slike tilfeller.
Hvordan hjelper dere meg med å få mine penger tilbake?
I Flyforsinkelser.no er vi klare til å hjelpe de passasjerer som har tapt penger på kansellerte flybilletter på grunn av Coronavirus med å få pengene tilbake. For å melde inn ditt krav, må dine utgifter ha vært på minst 1200 NOK totalt. Vårt salær er som alltid 30% inklusive moms av din erstatning, og skal saken i retten, så koster ikke dette noe ekstra.
Opprett din sak hos oss i dag. Det er enkelt og raskt, og du betaler kun hvis vi oppnår refusjon. Det kaller vi no win, no fee!
Krav kompensasjon ved kansellert fly her!