Flypassasjeres rettigheter

Done

Dine rettigheter som flypassasjer

Flypassasjerers rett til erstatning er vedtatt i EU-forordningen 261/2004. Forordningen skal sikre at du som passasjer har de samme rettighetene uansett hvilket flyselskap du flyr med. Reglene er komplekse og Flyforsinkelser.no gjennomfører pågående rettssaker mot flyselskapene for ytterligere å klargjøre omstendighetene som gir rett til erstatning.

Vi kan hjelpe deg med å få kompensasjon når du har blitt forsinket med et fly til eller fra et av EU-forordningens medlemsland.

Medlemsstaterne er alle land i EU, så vel som: Norge, Island, Sveits og Vest-Balkan.

Ditt krav på kompensasjon, avhenger også av hvilket flyselskap du reiser med. Her gjelder reglene for:

  • Avgang i medlemsland - Ankomst i medlemsland: Alle flyselskaper
  • Avreise i medlemsland - Ankomst utenfor medlemsland: Alle flyselskaper
  • Avgang utenfor medlemsland - Ankomst i medlemsland: Flyselskaper basert i medlemsland

Det kan også være passasjerettigheter utenfor EU-forordningens medlemsland, men det fører vanligvis ikke til økonomisk kompensasjon.

Beregn din kompensasjon

Forsinket fly

Som flypassasjer kan du få erstatning dersom flyet ditt har en lang nok forsinkelse. Lengden på forsinkelsen vurderes av hvor mye senere enn forventet du ankommer ditt endelige reisemål. Samtidig er det også viktig hvor lang flyreisen din er. For å kreve erstatning må den være:

  • Over 3 timer forsinket på en flytur på 0-3500 km eller
  • Over 4 timer forsinket på en flytur på over 3500 km fra eller til EU

Om vi kan kreve erstatning fra flyselskapet, for ditt forsinkede fly, avhenger av årsaken til forsinkelsen. De mest vanlige årsakene som gir deg rett til kompensasjon, er tekniske problemer eller sykdom i mannskapet. Andre ganger kan det være dårlig vær eller streik som ligger til grunn for forsinkelsen. Her er det bare i noen tilfeller mulig å få erstatning.

Anmeld ditt krav her
Time
Location

Avlyst fly

Hvis flyet ditt er kansellert, kan du ha rett til erstatning. Det avhenger av hva årsaken til kanselleringen er, og når flyselskapet informerer om kanselleringen. Du kan ha krav på kompensasjon dersom flyselskapet annonserer kanselleringen mindre enn 7 dager før avreise og du kommer til ditt endelige reisemål senere enn 2 timer etter det opprinnelige, planlagte ankomsttidspunkt. Eller hvis flyselskapet rapporterer kanselleringen mindre enn 14 dager før avreise, og du ankommer senere enn 4 timer senere enn planlagt.

Hvis du blir ombooket og ankommer innen de følgende tidsrammer, kan flyselskapet redusere kompensasjonen med 50%:

  • Mindre enn 2 timer senere enn forventet, på korte flyturer under 1,500 km
  • Mindre enn 3 timer senere enn forventet på en flytur mellom 1.500 til 3.500 km. eller innen EU
  • Mindre enn 4 timer senere enn forventet på en flytur på mer enn 3500 km. utenfor EU

I tillegg til økonomisk kompensasjon kan du også ha rett til ytterligere assistanse i ventetiden. Det inkluderer måltider og forfriskninger, telefonsamtaler eller e-post, og hotell samt transport til hotellet dersom overnatting blir nødvendig.

Anmeld ditt krav her

Overbooket fly

Passasjerrettigheter gjelder også hvis du er i en situasjon der flyet ditt er overbooket og du derfor blir nektet ombordstigning. Dine rettigheter kan inkludere refusjon av flyprisen, betalt mat og drikke, mens du venter på en ny avgang, samt en økonomisk kompensasjon fra flyselskapet på opp til 5.700 kr. pr. passasjer.

Imidlertid regnes det ikke som avslag for ombordstigning hvis avvisningen skyldes:

  • utilstrekkelig identifikasjon
  • utilstrekkelig visum eller annen oppholdstillatelse
  • for sen innsjekking
  • Du blir avvist på grunn av sikkerhets- eller helsemessige årsaker
  • eller du ikke har overholdt flyselskapets vilkår og betingelser på en annen måte.
Anmeld ditt krav her
Stop

Kompensasjonens størrelse.

Størrelsen på kompensasjonen bestemmes av hvor langt du flyr og hvor lengen på forsinkelsen. Du kan ha rett til:

  • 250 Euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flytur på 1500 km. eller under
  • 400 Euro - Hvis du er over 3 timer forsinket på en flytur på 1.500-3.500 km. eller innen EU
  • 600 Euro - Hvis du er over 4 timer forsinket på et fly på mer enn 3500 km. utenfor EU.

I noen tilfeller kan flyselskapet halvere kompensasjonen. Dette gjelder hvis du for eksempel er varslet i god tid og forsinkelsen ikke overskrider 4 timer.

Som regel har flypassasjerer rett til et måltid og to gratis telefonsamtaler eller e-post, etter to timers forsinkelse. Dette gjelder uansett hva årsaken til forsinkelsen er. Hvis forsinkelsen trekker ut, må flyselskapet tilby et hotell i ventetiden og betale transport til og fra flyplassen.

Det er ikke alltid flyselskapene gjør deg oppmerksom på at du også har krav på bistand i ventetiden. Derfor må du huske å spare kvitteringer for ekstrakostnadene du har i ventetiden. I Flyforsinkelser.no kan vi hjelpe deg med å få tilbakebetaling etterpå.

Beregn din kompensasjon
Money

Ekstraordinære omstendigheter

Som flypassasjer kan du oppleve at flyselskapet avviser ditt krav på erstatning på grunn av at forsinkelsen skyldes ekstraordinære forhold - også kalt force majeure.

Ekstraordinære omstendigheter er utenfor flyselskapets kontroll. Derfor vil retten til kompensasjon bortfalle. Eksempler på ekstraordinære omstendigheter kan være:

  • dårlig vær
  • naturkatastrofer
  • i noen tilfeller streiker
  • terrortrusler

Ofte kan du også oppdage at flyselskapet feilaktig avviser ditt erstatningskrav med denne begrunnelsen. Derfor er det viktig å være oppmerksom på at i tilfeller hvor forsinkelser er forårsaket av problemer som f.eks. tekniske feil, last eller besetningen, har du i mange tilfeller rett til erstatning.

I Flyforsinkelser.no vet vi hvilke forhold som er ekstraordinære. Derfor kan vi fortelle om du har krav på kompensasjon, og vi tar saken til retten når flyselskapet gir en grunn som ikke faller under de ekstraordinære omstendighetene.

Er du i tvil? Se om du er kvalifisert for erstatning her

Denne hjemmesiden bruger cookies
For å tilpasse og forbedre din opplevelsen av vår hjemmeside, tjeneste og annonser bruker vi cookies. Cookies lagres i opptil 12 måneder etter besøket og kan slettes i nettleseren din.
Nødvendige cookies
Disse cookies brukes til å identifisere deg som en unik bruker når du legger inn data på nettstedet. De kan ikke avvelges og lagres for maks. 1 time. Cookies kommer fra: flyforsinkelser.no.
Ytelse og funksjonalitetscookies
For å huske brukerinnstillinger, spore og forbedre ytelsen av vår hjemmeside, og for å beskytte dataene dine mot uautorisert tilgang, bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com, bing.com, facebook.com, trustpilot.com.
Statistikkcookies
For å måle nettsideytelsen i antall besøk, interaksjoner og varighet av besøk på hjemmesiden etc., bruker vi cookies. Disse cookies kommer fra: flyforsinkelser.no, google.com.
Markedsføringscookies
For å tilby relevant annonsering bruker vi cookies for å koordinere våre annonser på tvers av enheter, nettsider og nettlesere. Disse kommer fra: google.com, googleadservices.com, doubleclick.net, bing.com, bat.bing.com, facebook.com.