Kompensasjon for ekstra kostnader
I henhold til EU-forordning 261/2004, artikkel 9 vil en forsinket flytur eller en flykansellering gi deg rett til kompensasjon for eventuelle tilleggskostnader du har pådratt seg i forbindelse med en flyforsinkelse eller flykansellering.
Din forsinkelse bestemmer kompensasjonen din
Din kompensasjon avhenger av lengden på din forsinkelse og reise. Allerede etter to timers forsinkelse må flyselskapet tilby deg muligheten til to telefonsamtaler eller e-post. I tillegg har du rett til ytterligere kompensasjon dersom du opplever følgende forsinkelser:
- To-timers flyforsinkelser på flyreiser opptil 1.500 km
- Flyforsinkelser på tre timer på flyreiser over 1.500 km i EU eller mellom 1.500 og 3.500 km utenfor EU
- Flyforsinkelser på fire timer på flyreiser utenfor EU på mer enn 3500 km
Disse tilleggskostnadene kompenseres
Hvis du opplever en av situasjonene ovenfor må flyselskapet tilby deg mat og drikke mens du venter.
Hvis forsinkelsen betyr at du må bli over natten må flyselskapet betale for overnatting og transport til og fra hotellet. Hvis flyet ditt er forsinket i mer enn fem timer har du rett til å få full eller delvis tilbakebetaling av flybilletten.
Husk å ta vare på kvitteringene dine!
Hvis flyselskapet ikke tilbyr deg det ovennevnte har du fortsatt rett til kompensasjon for ekstra kostnader. Så lenge disse er innenfor rimelige rammer (femstjerners hoteller, alkohol, sigaretter og dyre måltider blir generelt ikke dekket). Husk å ta vare på alle dine kvitteringer.
Hvis du har ført opp ekstrautgifter som følge av en flyforsinkelse, eller du måtte kjøpe en ny flybillett, vil Flyforsinkelser.no gjerne hjelpe deg med å få kompensasjon for dette. Alt du trenger å gjøre er å laste opp kvitteringene dine når du laster opp reisedokumenter.
Fyll i din anmälan