Efter Corona: Har du problemer med din verdikupong?
16. juli 2021
I forbindelse med Korona-pandemien har mange kunder godtatt å motta en verdikupong i stedet for penger for sine ubrukte billetter.
Et stort antall passasjerer mottok verdikuponger i håp om å kunne bruke dem til fremtidige flyvninger uten problemer. Andre reisende aksepterte verdikuponger ettersom flyselskapet ikke tilbød kontanter som kompensasjon. Enkelte passasjerer kan til og med ha avstått fra å ta imot kontanter med vilje, i den gode hensikt å forhindre flyselskapet fra å bli belastet for enda flere økonomiske byrder enn hva som allerede har oppstått med den nåværende krisen.
Dessverre har mange flypassasjerer nå problemer med å løse inn verdikuponger, fordi noen reisebyrå og flyselskaper gjør innløsingen av verdikuponger unødvendig vanskelig.
Verdikuponger fra de forskjellige selskapene har mange ulike utforminger, og dette medfører en rekke problemer. I prinsipp burde en elektronisk rabattkupong være den beste løsningen: Når du kjøper en billett, vil du rett og slett være i stand til å taste inn kupongkoden og motta rabatten.
Dessverre har ikke alle byråer og flyselskaper valgt denne kundevennlige løsningen.
Kunder som har akseptert en kupong, og nå prøver å bruke den til å kjøpe en ny billett, finner ofte ut at det kan være vanskelig å bruke kupongen.
For eksempel:
· Enkelte kuponger er begrenset når det gjelder hvordan de kan brukes, de kan kanskje bare innløses på et begrenset antall destinasjoner eller i en begrenset tidsperiode.
· Det medfører høye administrasjonsgebyr hvis en reise betales med en kupong.
· Og i visse tilfeller er prisene på flyreiser som kjøpes med kuponger et hakk høyere enn prisen for samme flyvning hvis den betales kontant.
Heldigvis definerer ofte lover som skal beskytte forbrukerne denne type forretningsdrift som ulovlig.
Om det er lov eller ikke, kommer ofte an på lovgivningen i landet der kunden bor.
Som passasjer kan du ha rett til å returnere verdikupongen du har mottatt, og i stedet få verdien utbetalt. I andre tilfeller kan du ha rett til frafall eller refusjon av gebyrer og andre ekstraomkostninger.
I det store og hele virker imidlertid bruken av verdikuponger for å kjøpe billetter ofte å være en svært utydelig prosess.
Vi fra Flyforsinkelser.no kan hjelpe deg med å få pengene dine utbetalt for verdikuponger eller få gebyrene refundert, og vi er klare til å ta opp kampen mot flyselskapet eller byrået, hvis de nekter å gjøre det.
Hvis du har bruk for vår hjelp kan du melde inn ditt krav nedenfor, og få en gratis evaluering av saken din.
Klikk her for å melde inn ditt krav: