Coronavirus: Dine rettigheter ved flykansellering
2. april 2020
På grunn av coronaviruset fraråder regjeringen all unødvendig reise i hele verden til og med påskeferien, mandag 13. april. Dette har ført til mange flykanselleringer, spesielt i påskeferien, der mange nordmenn ellers hadde lagt reiseplaner. Hvis du er en av de som er berørt av flyakanselleringer, kan du lese om dine rettigheter her og hvordan du stiller som forbruker.
Hvis du er hjemme når flyet blir kansellert
Hvis flyet ditt blir kansellert før du reiser, har du rett på refusjon for flybilletten din eller til å bli ombooket på en ny avgang.
Noen flyselskaper vil tilby passasjerene et gavekort eller en voucher som kompensasjon. Du kan velge å godta dette, men husk å forsikre deg om at fristen for gavekortet ikke er for kort til at du rekker å bruke det. Hvis du i stedet ønsker å få utbetalt refusjon for flybilletten din, har du også rett til det.
Hvis flyselskapet ikke kansellerer din avgang, til tross for utenriksdepartementets anbefalinger, og hvis du velger å ikke reise, har du dessverre ikke krav på refusjon. Det kan imidlertid avhenge av om det er en pakkereise eller en enkeltbillett du har kjøpt, så du bør derfor sjekke avtalevilkårene.
Vær oppmerksom på at dersom turen ikke bestilles som en pakkereise, så vil ikke flyselskapet være ansvarlig for kostnadene for overnatting, leiebil eller lignende.
Hvis du er i utlandet når flyet blir kansellert
I følge Utenriksdepartementet er det fortsatt mange nordmenn som befinner seg i utlandet som ikke kommer seg hjem på grunn av kanselleringer. Hvis du sitter fast i utlandet fordi hjemreisen din er kansellert, må du følge rådene fra Utenriksdepartementet. Du bør også kontakte flyselskapet om alternativene dine for å reise hjem.
Du har i utgangspunktet rett til å få tilbakebetalt flybilletten din eller få en ombooking så raskt som mulig. Hvis flyselskapet ikke kan tilby deg en ombooking, kan du selv finne en løsning for din hjemtransport. Husk å kontakte flyselskapet før du finner en alternativ løsning. Lykkes du i å finne nye billetter, må flyselskapet kompensere den eventuelle prisforskjellen som kan være mellom din opprinnelige billett og prisen for din alternative hjemstransport.
Hvis du har hatt ekstrautgifter til f.eks. hotellopphold/overnatting, mat og drikke og transport til overnattingsstedet ditt, har du også rett til refusjon av disse.
Hva med utgifter til hotell, billeie mm.?
Forhåndsbestilte utgifter til f.eks opphold på hotell eller leie av bil dekkes dessverre ikke, med mindre dette er en del av en pakkereise, der andre regler gjelder. Hvis du har kjøp en enkeltbillett, er flyselskapet altså ikke ansvarlige for utgiftene dine.
Har du bestilt en reise til etter den 13. april?
Skal du reise etter den 13. april, er det dessverre ikke annet å gjøre enn å vente på Utenriksdepartementets kunngjøringer på det tidspunktet. Vi anbefaler at du lar være å avbestille reisen din og avventer beskjed fra flyselskapet, da du ellers mister du retten til refusjon. Derfor bør du følge med på reiseleverandørens nettside for informasjon om deres håndtering av situasjonen.
Vi hjelper deg med å få refundert din flybillett
På Flyforsinkelser.no er vi klare til å hjelpe passasjerene som har kommet i klemme på grunn av Coronakrisen med å få pengene tilbake for tapte utgifter. For å melde inn kravet ditt, må dine totale utgifter være på minst 1200 NOK. Gebyret vårt er som alltid 25% + merverdiavgift av erstatningen din, og hvis saken ender opp i retten, så koster ikke dette noe ekstra. Vær oppmerksom på at når du sender inn kvitteringer osv, må prisen være tydelig oppgitt.
Hvis flyreisen din har blitt kansellert, hjelper vi deg gjerne med å kreve erstatning. Opprett din sak gjennom vårt elektroniske skjema, og vårt dyktige team av eksperter på passasjerrettigheter vil vurdere om vi kan hjelpe deg. Hvis du ikke får erstatning, er det helt gratis.
Les mer
Kansellert fly på grunn av coronavirus?
Guide: Slik håndterer flyselskapene coronakrisen