Guide: Slik håndterer flyselskapene coronakrisen
d. 2. april 2020
Situasjonen rundt det nye koronaviruset utvikler seg raskt, og mange flyselskaper rammes hardt av den manglende etterspørselen. Som et resultat må flyselskapene kansellere mange av avgangene sine, og kunngjøringene om hvilke flyreiser blir berørt blir kontinuerlig oppdatert. Her finner du den siste informasjonen om flyselskapenes håndtering av Coronakrisen, hvor de flyr til og hvilke ruter som er midlertidig suspendert, samt råd om hvordan du får tilbakebetalt billettutgifter dersom flyreisen din blir berørt.
American Airlines
Det amerikanske flyselskapet har kunngjort at det vil redusere antall internasjonale flyvninger med 75 prosent fra 16. mars til 6. mai. American Airlines har midlertidig suspendert alle ruter til Asia, med unntak av tre ukentlige flyreiser fra Dallas Worth International Airport (DFW) til Tokyo (NRT).
Som følge av coronavirus har flyselskapet fjernet endringsgebyret på flyreiser frem til 30. april for kunder som kjøpte billett før 1. mars. Tilbudet gjelder på alle deres reiser, og kundene kan booke om reisen frem til 31. desember 2020. Les mer hos American Airlines, her
British Airways
British Airways har opplyst at de vil innstille alle flyvninger fra London City Airport fra 23. mars til 4. april i første omgang. Kunder som har bestilt en flyreise med avgang fra London City Airport i løpet av denne perioden, vil få reisen flyttet til London Heathrow eller London Gatwick. I tillegg har flyselskapet suspendert flyreiser til Kina, samt stengt for flyreiser mellom London og New York JFK fra 24. mars til 1. september.
Hvis du ønsker å booke om reisen din, har British Airways fjernet endringsgebyret for alle flyreiser med avreisedato fra 3. mars til 31. mai. Du kan også velge å få utbetalt prisen for flybilletten i en voucher/gavekort i stedet, dersom du har en eksisterende bestilling med avgang før 31. mai. Les mer om British Airway's politikk, her
EasyJet
På grunn av fallende etterspørsel har EasyJet, som mange andre flyselskaper, kansellert en rekke avganger, først og fremst til og fra Italia. Fra 23. mars har flyselskapet fjernet endringsgebyret for alle reiseendringer som gjøres online. EasyJet meddeler at kunder kan velge å bli ombooket for en ny avgang eller å få refundert prisen på flybilletten hvis flyreisen blir kansellert. Les mer på EasyJets hjemmeside, her
Emirates
Et av verdens største flyselskaper, Emirates, har meddelt at de vil stanse alle flyvninger fra 25. mars. Det kommer etter at myndighetene har kunngjort at de vil innstille alle inn- og utgående flyvninger, inkludert mellomlandinger, i De forente arabiske emirater de neste to ukene. Flyselskapet tilbyr alle berørte passasjerer å booke om for en ny avgang eller å få refundert pengene, enten i form av et gavekort eller kontantutbetaling. Les mer på Emirates hjemmeside, her
Finnair
Finnair opplyser i en pressemelding at de fra 1. april kutter 90 prosent av flyreisene sine. Flyselskapet har allerede kansellert mellom 1500 og 2000 flyvninger de siste to ukene, og nedskalering vil fortsette til situasjonen rundt coronavirus og konsekvensene av dette har blitt bedre. Fra 1. april vil Finnair kun fly omtrent 20 ruter.
Finnair har fjernet endringsgebyret på billettene sine, noe som betyr at du kan ombooke billetten din gratis til en ny dato med avreise frem til 20. november 2020. Dette gjelder alle eksisterende bestillinger samt nye bestillinger kjøpt og bestilt før. 30. april 2020. Flyselskapet kontakter alle kunder direkte via SMS dersom flyturen blir kansellert. Du kan lese mer på Finnairs hjemmeside.
JetBlue
JetBlue reduserer antall flyreiser med 40 prosent i april og mai, og meddeler samtidig at de også forventer en stor reduksjon i flyreiser i juni og juli.
Flyselskapet har endret avbestillings- og ombookingsvilkår og fjernet avbestillings- og endringsgebyret for alle flyreiser kjøpt før 6. mars og for nye bestillinger som ble gjort i perioden 6. mars til 31. mars, så lenge flyavgangen finner sted før 6. september 2020. Les mer om JetBlue's regler for endringer og kanselleringer, her
KLM
Fra slutten av mars har KLM blant annet suspendert følgende destinasjoner i to måneder: Washingtion, San Francisco, Houston, Las Vegas, Miami, Minneapolis, Montreal, Vancouver, Cape Town, Mumbai, Kilimanjaro/Dar es Salaam og Rio de Janeiro.
KLM, som en rekke andre flyselskaper, lar deg endre flybillettene du har booket hos flyselskapet uten å betale et gebyr. KLM opplyser at de nye reglene gjelder for alle reisende som har kjøpt billetter hos selskapet før 31. mars, så lenge avreise er før 31. mai. Hvis du velger å endre billetten til en dato som er dyrere enn den opprinnelige bestillingen, må du betale differansen. Hvis du ønsker å avbestille reisen, tilbyr KLM å tilbakebetale prisen på billetten i form av en voucher. Husk at du har krav på full tilbakebetaling av flybilletten hvis flyselskapet avbestiller reisen din. Les mer om KLM's flyplaner, her
Lufthansa
Lufthansa er et av flyselskapene som planlegger en mer omfattende reduksjon i flyreiser. Flyselskapet har uttalt at det vil redusere antall flyreiser med opptil 50% de neste ukene, og dette gjelder alle flyselskapene i deres nettverk, som inkluderer Swiss, Austrian Airlines, Brussels Airlines og Air Dolomiti. Det er foreløpig ikke klart hvilke ruter som blir midlertidig stengt.
I tillegg har Lufthansa meddelt at alle endringsgebyrer er fjernet for nye flyreiser kjøpt før 31. mars. Det vil således være mulig å booke om turen gratis til enhver dato før 31. desember 2020. For eksisterende bestillinger kjøpt og betalt før 5. mars med avgang før 30. april, gjelder de samme reglene. Les mer på Lufthansa's hjemmeside, her
Norwegian
Norwegian har allerede kansellert mer enn 4500 flygninger, og selskapet har nå kunngjort at det vil innstille 85 prosent av alle flyvninger den kommende tiden. Samtidig sendes 90 prosent av alle ansatte midlertidig hjem. Fra 21. mars 2020 vil Norwegian fly med en sterkt redusert ruteplan, som først og fremst vil være på norske innenlands ruter, samt mellom de nordiske hovedstedene. Alle interkontinentale avganger vil bli kansellert. Den nye ruteplanen vil opprinnelig gjelde til 17. april.
Norwegian, som mange andre flyselskaper, tilbyr ekstraordinære tilbud til alle reisende om å endre reservasjonen til et senere tidspunkt uten å måtte betale gebyr. Selskapet opplyser også at kunder som ønsker å kansellere reisen selv vil bli tilbudt refusjon i form av CashPoints. Hvis Norwegian kansellerer avgangen din, vil du som alltid ha krav på refusjon for hele beløpet. Les mer på Norwegian's hjemmeside, her
Ryanair
Ryanair meddelte den 25. mars at de har suspendert 90 prosent av flyreisene de neste ukene. Passasjerer med fly som blir kansellert vil motta varsel fra Ryanair, enten på e-post eller SMS, og de vil få valget mellom å få pengene tilbake, booke om turen til en senere dato eller bli omdirigert til en ny rute. Du kan se en full oversikt over hvilke ruter som blir berørt på Ryanair's hjemmeside.
SAS
SAS har stengt de fleste rutene sine, med unntak av innenlandsflyvninger, samt flyreiser til de skandinaviske hovedsteder, som imidlertid har blitt begrenset. SAS opererer også fortsatt med et begrenset antall flyreiser fra København til Tokyo.
SAS tilbyr å ombooke billetten din gratis hvis du har kjøpt den før 12. mars 2020, hvis den opprinnelige avgangen var planlagt innen 30. april 2020. Den nye reisedatoen må være innen 28. februar 2021. Det kan bare bookes på nytt til samme destinasjon som du opprinnelig bestilte til, og hvis du blir booket om til en dyrere avreisedato, må du betale differansen selv.
Hvis du ønsker å avbestille reisen din selv, tilbyr SAS en voucher for samme beløp som din flybillett. Du kan bare få pengene tilbake hvis SAS kansellerer reisen din. Les mer om SAS' ombooking – og kanselleringsregler her.
United Airlines
Det amerikanske flyselskapet United Airlines, har opplyst at 90 prosent av internasjonale flyvninger og 42 prosent av flyreiser i USA og Canada er midlertidig suspendert. Alle passasjerer som har bestilt fly med avreise før 30. april, kan endre billetten gratis til en senere avgang. For nye bookinger bestilt mellom 3. mars og 31. mars, kan kunder endre dato og tidspunkt gratis i opptil ett år fra billetten ble kjøpt og utstedt. Les mer om United Airlines’ kanselleringer, her.
Qatar Airlines
Qatar Airlines fortsetter med sine internasjonale ruter, og passasjerer kan fremdeles fly med selskapet, men avhengig av innreisebegrensningene på deres endelige destinasjoner.
Qatar Airlines er et av de flyselskapene som har mer fleksible avbestillingsregler. De tilbyr alle reisende muligheten til å booke om til en ny avreisedato eller å bytte ut billetten sin til en voucher som er gyldig i ett år. Dette gjelder alle ruter og både eksisterende og nye bestillinger så lenge avreise er før 30. september 2020. Hvis du ønsker å endre bookingen, må dette gjøres minst 3 dager før den planlagte avreisedatoen. Læs mere om Qatars kanselleringspolitik, her.
Når vil flyene vende tilbake til luften?
Mens store deler av alle flyruter er suspendert, er det store spørsmålet for både flyselskaper og passasjerer når vi kan begynne å se ruter starte opp igjen. Det korte svaret på dette spørsmålet er dessverre at ingen vet.
Regjeringen jobber for tiden for fullt med å dempe spredningen av COVID-19, og det er sannsynligvis ikke før vi ser et betydelig brudd i smittekurven at det gradvis blir åpent opp i Norge og restriksjonene blir løsnet opp igjen. I mellomtiden oppfordrer vi deg til å ta vare på deg selv og hverandre ved alltid å følge utenriksdepartementets reiseinstruksjoner før du reiser.
Vi hjelper deg med å få pengene tilbake
Hvis din flyreise har blitt kansellert, hjelper vi deg med å kreve refusjon for flybilletten din, samt eventuelle tilleggskostnader du måtte ha pådratt deg som følge av kanselleringen. Send inn saken via vårt elektroniske skjema, og vårt dyktige team av eksperter på passasjerrettigheter vil vurdere om vi kan hjelpe deg med å få erstatning.
Les mer
Kansellert fly på grunn av coronavirus?
Guide: Slik håndterer flyselskapene coronakrisen