Er flyreisen din kansellert på grunn av coronavirus? Vi hjelper deg med å få pengene tilbake
d. 14. juli 2020
Selv om coronavirus beskrives som force majeure, betyr det ikke at flyselskaper eller reisebyråer er fri for ansvar for avbestillinger. EU-kommisjonen har uttalt dette når de sier at flypassasjerer har krav på refusjon av flybilletten hvis flyet er avlyst på grunn av coronakrisen. For mange passasjerer har det likevel vist seg å være en utfordring å få tilbakebetalt pengene for kansellerte flyreiser.
Hos Flyforsinkelser.no opplever vi at mange har havnet i trøbbel, og vi tilbyr derfor hjelp til å håndtere kravet mot flyselskapene og reisebyråene, som kan være vanskelige å ha med å gjøre. Les her hvis du vil få oversikt over rettighetene dine, der vi har samlet noen av de vanligste spørsmålene om refusjonsrettigheter under coronakrisen.
Jeg har kjøpt en reise, men jeg vil ikke reise. Har jeg krav på refusjon?
Hvis Utenriksdepartementet råder deg til ikke å reise til et område, og hvis du selv har kjøpt flybilletter, har du ikke krav på pengene tilbake. Du har i utgangspunktet ingen avbestillingsrett på flybilletter. Du kan i stedet kontakte flyselskapet før du avbestiller turen og høre om du kan ombooke til et annet reisemål eller flytte turen til et annet tidspunkt. Hvis du ikke ønsker å dra i det hele tatt, kan du eventuelt avvente en kunngjøring om statusen for turen fra flyselskapet før du avbestiller den selv.
Imidlertid kan retten til refusjon avhenge av om det er en pakkereise eller en enkeltbillett du har kjøpt, og derfor bør du alltid sjekke betingelsene i kontrakten for reisen. Hvis du har kjøpt en pakkereise, er du omfattet av pakkereiseloven.
Har jeg krav på refusjon hvis jeg har akseptert en voucher?
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du rett til enten å få tilbakebetalt prisen for flybilletten, eller til å ombooke reisen på et senere tidspunkt. Mange flyselskaper tilbyr i dag en voucher som refusjon i stedet for å tilbakebetale pengene. Hvis du godtar en voucher, sier du også fra deg retten til å ombooke turen eller få pengene tilbake. Husk at du alltid har krav på refusjon hvis du ønsker dette.
Hva om jeg har kjøpt en pakke- eller charterreise?
Som utgangspunkt er en reise en pakkereise hvis den totale bestillingen inkluderer minst to tjenester, og begge tjenestene er kjøpt og betalt hos samme turoperatør. Det kan f.eks. være at turen inkluderer transport og overnatting eller en aktivitet.
Hvis du har kjøpt en pakkereise, er du omfattet av pakkereiseloven, som sier at du har krav på refusjon dersom reisen din blir kansellert. Du bør derfor kontakte dem som har solgt deg reisen, som oftest vil det være et reisebyrå. Hvis du ikke klarer å få refusjon gjennom dette, og du tror du har rett på refusjon, hjelper vi deg gjerne med å føre saken din.
Hva skal jeg gjøre hvis jeg ikke får pengene tilbake?
Dessverre er det ikke alltid slik at flyselskapene og reisebyråene holder seg til reglene om retten til refusjon og spesielt på dette tidspunktet når de blir presset ytterligere økonomisk, noe som reflekteres i svært lange saksbehandlingstider. Det setter mange forbrukere i en situasjon der de blir ignorert eller i noen tilfeller villedet av flyselskapene.
I Flyforsinkelser.no er vi klare til å hjelpe de passasjerer som har fått problemer på grunn av COVID-19, med å få pengene tilbakebetalt for tapte flybilletter og ev. tilleggsutgifter. Vi håndterer både flyreiser og pakkereiser. For å melde inn kravet ditt, må dine totale utgifter være minst 1000 NOK. Gebyret vårt er som alltid 25% + merverdiavgift av erstatningen din, og hvis saken ender i retten, koster dette ikke noe ekstra. Vær oppmerksom på at når du sender inn kvitteringer og lignende for ekstrautgifter, må prisen fremgå tydelig.
Meld inn saken din til oss, så vil vårt dyktige team av eksperter på passasjerrettigheter vurdere om vi kan hjelpe deg. Hvis du ikke mottar erstatning, er det helt gratis.