img

Er du på rett vei?

13. februar 2020

 

I løpet av de siste årene har flere flyselskaper ved en feil blitt fløyet til feil destinasjoner. De fleste vil nok være enige i at dette er ganske uheldig for passasjerene om bord! Her er noen eksempler:

 

London - Düsseldorf, via Edinburgh!

I mars i fjor ble passasjerene på et British Airways-fly til Düsseldorf noe overrasket da piloten ved landing ønsket velkommen Edinburgh! Flypapirene hadde tilsynelatende blitt forvekslet før avgang. Etter en rask håndsopprekning ble det klart at det var stor enighet om å fortsette til Düsseldorf, noe piloten gjorde etter en kort pause. Som et resultat fikk de berørte passasjerene en noe lengre reise enn planlagt. Samtidig ble turen mindre behagelig, da det ikke var tid til å rydde opp på toaletter eller å få nye måltider om bord. British Airways hadde vanskelig for å forklare årsaken til at feilen ble begått, men likevel skjedde nøyaktig den samme feilen dagen etter! 

 

De kom imidlertid til riktig land ...

Mindre alvorlig var det for passasjerene på et SAS-fly til Firenze. Da flyet skulle lette fra København, manglet Firenze som destinasjon i systemet. Ettersom ingen rutebeskrivelse eller landingstillatelse fantes, måtte pilotene tenke raskt og taste inn en annen flyplass i nærheten. Passasjerene måtte ta en tur til Bologna, ca. 100 km fra Firenze. Herfra ble det arrangert en busstransport til Firenze, hvor en gruppe veldig forvirrede passasjerer ankom noe forsinket.

 

Passasjer havnet på feil kontinent

Det amerikanske flyselskapet United Airlines er heller ikke feilfrie.  For noen år siden skulle en fransk kvinne fly fra New York hjem til Paris, men kom ved en feiltakelse om bord i galt fly. I stedet for lande i Paris, endte hun opp i San Francisco, godt over 4000 km i feil retning!

Kvinnen snakket ikke engelsk og overså derfor at flyet hennes til Paris var blitt flyttet til en annen gate i siste øyeblikk. Da hun møtte opp på den opprinnelige gaten og oppdaget at en annen person satt på flysetet hennes, skyndte flypersonalet seg med å finne et nytt sete til henne - uten å først sjekke om hun var på riktig fly. Ved ankomst i San Francisco sørget United Airlines for at hun kom med første fly til Paris - og ga henne en stor unnskyldning. Det som skulle ha vært en rolig åtte timers flytur ble til en 28-timers forvirrende og utmattende reise for den franske kvinnen.

Dette er ekstreme eksempler på hvor galt ting kan gå - og heldigvis er det sjelden at passasjerer blir utsatt for en så uforsvarlig atferd fra flyselskapene. Men kanskje du bør være ekstra oppmerksom neste gang du flyr?

 

Kilde: BBC og TV2 

 

Andre nyheter

Coronavirus: Har ditt fly blitt kansellert?

Jari Hauto fikk 6000 kr i kompensasjon etter å ha mistet flyforbindelsen

Gresshoppesvermer tvinger fly til å nødlande

Tips til mer klimavennlige reiser